دومین کنفرانس فیزیک اقتصاد و اقتصاد پیچیدگی

در دهه‌های اخیر از یک سو به‌واسطه رشد فن‌آوری کامپیوتری، قدرت ذخیره‌سازی اطلاعات اقتصادی رشد شگرفی یافته است و از سوی دیگر توانایی محاسباتی و شبیه‌سازی پیشرفت کرده است.

صدای بورس- رشد داده‌های اقتصادی نیاز به دست یافتن به فن‌آوری‌های جدید برای تحلیل این داده‌ها را افزایش داده است. در این راستا است که در دو دهه اخیر همکاری‌هایی بین اقتصاددانان، ریاضی‌دانان، فیزیکدان‌ها، و دانشمندان علوم کامپیوتر قوت گرفته است. این جریان تلاش دارد تا با ابداع روش‌های جدید به تحلیل کلان داده‌های اقتصادی بپردازد. در یک جهت دیگر در همکاری بین فیزیکدان‌ها، و اقتصاددان‌ها شبیه‌سازی عامل محور در اقتصاد مطالعه می‌شود. هدف این تلاش‌ها درک عمیق‌تر پدیده‌های اقتصادی با رهیافت شبیه‌سازی است. امید می‌رود با درک بهتر رفتار اقتصاد کلان و وابستگی آن به عوامل مختلف بتوان نسخه‌های بهتری برای مسیر توسعه ترسیم نمود.

جمعی از پژوهشگران علم فیزیک اقتصاد، سیستم‌های پیچیده، و اقتصاد پیچیدگی در کشور اقدام به راه‌اندازی کنفرانسی در زمینه فیزیک اقتصاد نموده‌اند. این کنفرانس در روزهای ۱۱ و ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ به صورت بر خط قابل دسترسی خواهد بود.

فیزیک اقتصاد و اقتصاد پیچیدگی دو زمینه تحقیقاتی بین رشته‌ای هستند که از میان تحقیقات مشترک بین فیزیکدانان، اقتصاددانان و متخصصان حوزه مالی به منظور حل مسائل اقتصاد توسعه یافته‌اند و شامل مواردی از جمله آشوب- فرآیندهای تصادفی و دینامیک غیرخطی، و مدلسازی و شبیه‌سازی عامل محور هستند. پژوهش در این زمینه نوظهور چند سالی‌ است که در کشور آغاز شده ولی‌ فقط از سال پیش بوده که کنفرانس مرتبط با این زمینه اجرا شده است. امسال نوبت دوم این کنفرانس است. مقالات برگزیده انگلیسی در شماره‌ای ویژه از Iranian Journal of Finance منتشر خواهند شد.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت همایش به آدرس https://complexityeconomics.ir/ مراجعه کنند.

کد خبر 445261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =